Deputaţii vor să “îndulcească” sancţiunile privind incompatibilităţile şi conflictele de interese
Please enter banners and links.
– comunicat al Consiliului Național de Integritate
18 mai 2015
Consiliul Naţional de Integritate, în calitatea sa de garant al independenței operaționale a Agenției Naționale de Integritate, atrage atenția cu privire la faptul că proiectele de modificare a art. 25, alin. (2) din Legea nr. 176/2010, în ipoteza în care ar fi adoptate, ar elimina sancțiunile ce decurg din încălcarea regimului conflictelor de interese și al incompatibilităților în așa fel încât persoana în cauză să nu mai poată ocupa aceeași funcție eligibilă care a generat starea de incompatibilitate ori conflictul de interese, dar să poată ocupa orice altă funcție aleasă ori numită.
De asemenea, amendamentele propuse se află în contradicție și cu Decizia Curții Constituționale nr. 418/2014, în care se arată faptul că „plecând de la premisa că intenția legiuitorului a fost aceea de a sancționa persoanele cu privire la care s-a constatat încălcarea regimului juridic privind incompatibilitățile sau conflictul de interese, fără a face vreo diferență între tipul funcțiilor elective deținute, Curtea constată că atribuirea pentru sintagma „aceeași funcție” a înțelesului unic de funcția care a generat starea de incompatibilitate sau conflict de interese este de natură să lipsească de eficacitate norma juridică respectivă, contrar spiritului Legii nr. 176/2010”.
În aceeași notă, având în vedere Decizia C.C.R., există riscul ca aceste amendamente să fie, ulterior, declarate neconstituționale, cu efectul de generare a unei situații de instabilitate legislativă, ceea ce ar duce la încălcarea gravă a principiului securității raporturilor juridice, principiu la care, în mod constant, se raportează jurisprudența C.E.D.O.
Consiliul Național de Integritate consideră că adoptarea acestor propuneri ar vicia considerabil activitatea inspectorilor de integritate prin eliminarea completă a caracterului descurajator al sancțiunilor aplicate și ar genera lipsirea de conținut a măsurilor disciplinare care se aplică în cazul nerespectării prevederilor legale referitoare la incompatibilități și conflicte de interese, fapt ce ar nesocoti angajamentele asumate de România în contextul Mecanismului de Cooperare și Verificare.
Consiliul Național de Integritate este un organism reprezentativ, cu activitate nepermanentă, format în prezent dintr-un număr de membri desemnați de către fiecare grup parlamentar din Senat, plus grupul minorităților naționale din Camera Deputaților, reprezentanți ai Ministerului Justiției, Ministerului Finanțelor Publice, Asociaţiei Municipiilor din România, Asociaţiei Oraşelor din România, Asociației Comunelor din România, precum și reprezentanți ai funcționarilor publici.
AGENȚIA NAȚIONALĂ DE INTEGRITATE, 13 mai 2015
Având în vedere cele două propuneri legislative de modificare a art. 25, alin. (2) din Legea nr. 176/2010, prin care se stabilește faptul că persoanele care s-au aflat în stare de incompatibilitate sau conflict de interese vor putea ocupa orice altă funcție, cu excepția celei care a generat incidentul de integritate, Agenția Națională de Integritate consideră că adoptarea acestor propuneri ar afecta iremediabil activitatea de evaluare desfășurată de inspectorii de integritate, eliminând complet caracterul disuasiv al sancțiunilor aplicate, precum și obiectivele asumate în contextul Mecanismului de Cooperare și Verificare.
Astfel, cele două propuneri legislative urmăresc diminuarea sancțiunilor ce decurg din încălcarea regimului conflictelor de interese și al incompatibilităților în așa fel încât persoana în cauză să nu mai poată ocupa aceeași funcție eligibilă care a generat starea de incompatibilitate ori conflictul de interese, dar să poată ocupa orice altă funcție aleasă ori numită. Mai mult, prin aceste propuneri se instituie posibilitatea rotirii în funcțiile publice în condițiile în care sunt incompatibili sau în conflict de interese.
Spre exemplu, o persoană care a încălcat regimul conflictelor de interese sau al incompatibilităților în exercitarea calității de ales local (e.g. un primar, un consilier local etc.) ar putea candida pentru un mandat de membru al Parlamentului (e.g. senator).
De asemenea, potrivit Deciziei Curții Constituționale nr. 418/2014, „a accepta interpretarea conform căreia unei persoane constatate a fi în stare de incompatibilitate sau conflict de interese îi este interzis să mai ocupe doar funcția care a generat starea de incompatibilitate sau conflictul de interese, putând, în schimb ocupa orice altă funcție eligibilă, ar pune, practic, la îndemâna categoriilor de persoane vizate de Legea 176/2010 un procedeu extrem de simplu de eludare a legii și aplicabilității sancțiunilor instituite de aceasta, aspect de neconceput într-un stat de drept”.
Menționăm faptul că Agenția a transmis instituțiilor relevante nu mai puțin de patru puncte de vedere cu privire la propunerile legislative de modificare a art. 25, alin. (2). Acestea se regăsesc pe pagina de Internet a Agenției, la secțiunea „PUNCTE DE VEDERE LEGISLAȚIE”.
There is no ads to display, Please add some