MDJ Exponatul lunii mai Natura statica Ion Musceleanu

Please enter banners and links.

Muzeul Dunării de Jos, instituție de cultură aflată în subordinea

Consiliului Județean Călărași, prezintă publicului în luna mai, în

cadrul proiectului ”Exponatul Lunii”, o piesă de artă plastică- ”Natură statică” – Ion Musceleanu.

Născut într-o familie de intelectuali, la 14 octombrie 1903, în Caracal,

Ion Musceleanu pleacă spre capitală unde este admis la Academia de Arte

Frumoase. Are ca profesori nume sonore ale artei plastice românești,

Frederic Stork, Constantin Artachino, George Demetrescu Mirea. În anul

1926, odată cu încheierea studiilor, artistul este repartizat ca

profesor de desen la Râmnicu Vâlcea.

Debutul în lumea artei are loc în cadrul Salonului Oficial de Pictură și

Sculptură, în anul 1930, artistul fiind prezent pe simeze cu o acuarelă

denumită ,,Case”. Ion Musceleanu abordează subiectele clasice ale

picturii, natura statică, portretul, nudul și peisajul.

În colecția de artă a Muzeului Dunării de Jos se află o lucrare

reprezentativă pentru creația maestrului Ion Musceleanu, o natura

statică cu flori și fructe, de factură impresionistă.

Din punct de vedere compozițional, natura statică semnată Ion

Musceleanu, este o compoziție dinamică susținută atât de liniile de

forță ce formează o structură triunghiulară, cât și de contrastele

energice dintre culorile calde, prezente în planurile apropiate, și

culorile reci din planul depărtat al lucrării, folosite în cantități

atent cântărite.

Dominanta compoziției este caldă, diferitele tente de roșu fiind

distribuite pe aproape o treime din suprafața lucrării și puse în

evidență de bogăția nuanțelor verzi.

O altă pereche de culori complementare ce contribuie la expresivitatea

lucrării este cea formată din galben și violet. În planurile apropiate,

galbenul estompează contururile cu luminozitatea sa, nuanțându-se spre

verde pe măsură ce se depărtează, dialogând discret cu nuanțele reci.

Desenul cedează locul jocului dintre lumină și umbră, dintre cald și

rece,  modalitate de expresie specifică impresionismului, fiind prezent

sub forma unor linii modulate. Tușele, de factură postimpresionistă, se

transformă treptat în pete solide, împăstate, contribuind la crearea

senzației de tridimensionalitate. Principalul centru de interes al

acestei lucrări este constituit din vasul cu flori, ce este așezat în

centrul compoziției. Petalele  albe, contrastează cu griurile colorate,

închise, cu  tulpinile reci din planurile depărtate. Oranjul și roșul

ocupă cea mai mare parte din suprafață a imaginii, fiind susținute  de

violetul rece al  umbrei din  fundal și al florilor din planul depărtat.

Fructele ce sunt dispuse în jurul vasului cu flori se confundă pe

alocuri cu roșul feței de masă sau cu galbenul roșcat al ștergarului pe

care sunt așezate și contribuie la creare tridimensionalității imaginii

schimbându-și culoarea pe măsură ce se depărtează, pierzându-și

rotunjimea conturului.

Multitudinea de procedee tehnice specifice picturii în ulei, ni-l relevă

pe Ion Musceleanu ca pe un maestru al culorii, al amestecurilor

cromatice fine în care culorile sunt foarte atent dozate și așezate pe

pânză cu tușe viguroase, subiectele lucrărilor sale și maniera de lucru

ne dezvăluie un artist complex cu o viziune proprie, ce nu a aderat la

estetica realismului socialist promovat în România.


There is no ads to display, Please add some

About The Author