Tradiție în arta lui Marian Ianache

Please enter banners and links.

Nu este greu să sesizezi că peste Marian Ianache s-au adunat mai mulți ani de experiență meșteșugărescă, munca sa concretizându-se în stăpânirea tehnicii cioplitului și în numeroasele lucrări aflate în propria colecție sau dăruite prietenilor. Deși s-a aflat departe de manifestările artisticte ale timpului, artistul artizan a perseverat până când pasiunea s-a transformat într-un fel de fidelitate față de lucrările cele mai nobile și mai frumoase ale lumii formale. Reconstituirile pe care le face asupra unor capodopere pe care le reiterează cu propriile mijloace plastice sunt mărturia spiritului academic de care este capabil Marian Ianache.

Volumele ample, generoase, descriind forme figurative de la portret la compoziții mai complexe ca abordare a unor structuri diferite suprapuse diversității stilistice, exprimă, fără echivoc, acel demers plastic ce conturează astăzi numele unui împătimit al cioplitului. Artistul s-a născut la Ostrov pe data de 15 august 1957, iar de la vârsta de 5 ani locuiește în orașul Călărași, unde și-a dezvoltat pasiunea pentru pictură și sculptutră. Începuturile artistice sunt legate de lecțiile de la școala generală și de la cercul de pictură de la Casa Pionierilor din Călărași.

Faptul că a învățat singur sculptura, începând cu cioplitul în materiale perene, apoi apropiindu-se de textura mai moale a lemnului, a fost atuul care l-a ambiționat văzând că talentul său merge în direcția dorită. Tema predilectă, portretul, se axează pe trăsăturile fizionomice particulare ale subiectului evocând într-o expresivitate aparte specifice ființei umane. Fie că sculptează măști tradiționale sau face studii după maeștrii ai artei universale, artistul denotă multă măiestrie.

Stăpânind meșteșugul cioplitului, scenele biblice cu Iisus în plină pagină se transformă în unitatea descriptivă fundamentală a crezului său artistic. Intențiile lui Marian Ianache nu sunt determinate de vreo conjunctură concretă, ci lucrează de plăcere. Elementele de limbaj plastice care compun imaginea sunt selectate cu acribia celui supus propriei arte din care urmează să se nască un nou univers. Curbe, diagonale, tot felul de soluții ingenioase, dar și propria operă, îl descriu pe plastician în ambianța fenomenului artistic călărășean. Rond-bosse, altorelief sau basorelief sunt tehnicile practicate în permanență, iar alternanțele dintre lumină și umbră, dintre plin și gol, poliaxialitatea formelor care eviscerează planul reliefurilor delicate, realizate cu mult bun gust, conduc imaginile sale către acele forme concepute cu multă acuratețe, promovând un tip de sensibilitate specială a lemnului.

Expresia componentelor imaginii plastice devine la Marian Ianache măsura talentului și experienței sale. Lucrările artistului pot fi admirate la Salonul Artelor care se va desfășura în curând la Direcția de Cultură Călărași.

Ana Amelia Dincă   

(n.r. articol publicat în decembrie 2007)


There is no ads to display, Please add some

About The Author