Perspective ale învăţământului profesional şi tehnic

Decebal Mihalache 3:28 pm - 4 mai, 2015 Comentariile sunt închise pentru Perspective ale învăţământului profesional şi tehnic

Picture4În ziua de 23.04.2015 a avut loc la Liceul Tehnologic de Transporturi Auto ,conform agendei cercurilor pedagogice ale cadrelor didactice din judeţul Călăraşi, sem II an şcolar 2014 – 2015, pentru disciplinele tehnologice,  acţiunea cu tema „Perspective ale viitorului in invatamantul profesional si tehnic” (dezbatere a metodologiilor si a legislatiei in vigoare privind invatamantul profesional si tehnic).

Gazdele de Liceul Tehnologic de Transporturi Auto din Călărași , singura unitate școlară din județ care pregatește elevii in domeniul transporturilor auto și a reparațiilor auto pe toate nivelele de pregatire ( liceal , postliceal și profesional ) au prezentat in format powerpoint pricipalele reglementari legislative aflate in vigoare in invățământul profesional si tehnic precum si experiențe de bună practică din cadrul Liceului.

Au participat la cercul organizat la Liceul Tehnologic de Transporturi Auto reprezentanți ai liceelor care au filieră tehnologică din municipiul Călărași :

– Colegiul Economic Călărași;

– Colegiul Agricol ”Sandu Aldea” Călărași;

– Liceul Tehnologic ”Dan Mateescu ” Călărași;

– Liceul Tehnologic ” Ștefan Bănulescu” Călărași;

– Liceul Tehnologic ” Danubius” Călărași;

și din județ :

– Liceul Tehnologic nr.1 Borcea;

– Liceul Tehnologic ”Constantin George Călinescu” Gradiștea.

După prezentarea efectuată de catre gazde au avut loc dezbateri pe marginea metodologiilor si legislației aflate in vigoare in învățământul profesional și tehnic.

S-a facut referire la un sodaj  efectuat in 2010 care scos la iveală urmatorul fapt :

In topul meseriilor cele mai apreciate de elevi sunt cele de mecanic auto, inginer, medic, ospatar, avocat, sofer, politist, specialist IT, bucatar, comerciant-vanzator, tinichigiu-vopsitor auto, brutar-patisier, profesor.

De asemenea s-a scos in evidență ca :

Școala profesionala este o ruta de calificare viabilă și foarte bună pentru elevii care doresc sa aiba o meserie. In urma absolvirii, elevii primesc un certificat de calificare profesionala cu care pot lucra in orice țara a Uniunii Europene. Fiecare elev care face scoala profesionala primeste o bursa de studiu de 200 RON in fiecare luna, din partea Ministerului Educatiei.

S-a discutat in continuare despre școala profesionala in sitem dual care este o mare oportunitate in obtinerea unei calificari viabile pentru elevi, cat si pentru agentiii economici care doresc sa-si asigure o forta de munca bine calificata.

Învăţământul profesional în sistem dual, parteneriat şcoală-agent economic, este introdus in România dupa modelul german, firmele cu capital german sprijind acest demers.

Același sistem funcționează si in Austria.

Numai ca in Romania elevii au statut de elevi,  pe cand in Germania si Austria, elevul are contract cu întreprinderea, iar mai apoi  întreprinderea este cea care caută şcoala şi încheie un contract cu aceasta pentru pregatirea teoretică . În felul acesta, elevul are şi statut de elev, dar şi de angajat part-time şi este astfel şi plătit", a spus Liliana Ciobanu.

Concluziile care s-au tras au ieșit singure în evidență

– Școala profesinală in sitem dual este o oportunitate pentru dezvoltarea invatamantului profesional si tehnic

– O tara fara o forta de munca calificata adecvat la nevoile agentilor economici nu poate progresa

– Legislatia actuala necesita retusari in sensul cointeresarii agentilor economici pentru sitemul dual de pregatire profesionala.

Comentariile sunt inchise.