Dunărea şi Borcea şi-ar putea ieşi din matcă din cauza sloiurilor de gheaţă

Situaţia pe Dunăre şi pe braţul Borcea rămâne în continuare critică, la Călăraşi. Sunt prinse în gheaţă, la mal sau în largul fluviului, 18 convoaie comerciale cu 50 de barje, plus alte 20 de ambarcaţiuni locale. Autorităţile au intrat deja în alertă şi au dispus măsuri pentru prevenirea unor posibile inundaţii. De mai bine de patru zile, Dunărea este neschimbată. Bucăţi mari de gheaţă, suprapuse, se împing în mal şi sunt parcă nerăbdătoare să simtă mângâierea primelor raze de soare. Turismul la Dunăre a înflorit, călărăşenii fiind curioşi să vadă, unii pentru prima dată în viaţă, fluviul dezlănţuit.

Localităţile din apropierea braţului Borcea ar putea fi primele afectate

Primul pericol de inundaţii poate veni de la braţul Borcea. Acesta va fi primul care va începe să se topească din cauză că stratul de gheaţă este mai subţire, debitul este mai mic şi cantitatea de apă mai puţină. Deja acum braţul Borcea preia o cantitate importantă de apă din Dunăre decât în perioada normală. Apa din Dunăre intră în Borcea în proporţie de 43%, în timp ce în condiţii normale, braţul preia doar 30% din apa fluviului. Specialiştii de la Agenţia de Căi Navigabile spun că tendinţa Dunării, după ce Borcea se va topi, va fi ca gheaţa să o ia pe braţul Borcea, iar sloiurile vor putea afecta navele aflate aici. Deja în ultimele două zile, bucăţi mari de gheaţă au intrat pe braţele Borcea şi Ostrov.
Cum pentru următoarele zile, meteorologii estimează o creştere a temperaturilor, autorităţile este posibil să se confrunte cu probleme, primele localităţi ce ar putea fi afectate fiind cele riverane braţului Borcea, respectiv Modelu, Roseţi, Unirea, Jegălia, Dichiseni şi Borcea. Deocamdată, toate primăriile au fost anunţate să întrunească în şedinţă comandamentele locale pentru situaţii de urgenţă, să monitorizeze nivelul braţului Borcea şi al Dunării, să supravegheze digurile şi să facă inventarul materialelor necesare intervenţiei în caz de inundaţii.

1.200 de tone de gluten riscă să ajungă hrană pentru peşti !

Navele care se află blocate în gheaţă sunt în continuare monitorizate de Căpitănia Portului Călăraşi. După ce duminică spre luni nava Ada 1, încărcată cu 700 tone de porumb, s-a scufundat undeva la km 372, acum o altă navă se află în pericol. Este vorba de nava Dunav, încărcată cu 1200 de tone de gluten. Aceasta se află la mal, însă în ultimele ore unghiul de înclinare s-a schimbat şi o dată cu topirea gheţii din jurul navei, specialiştii spun că e posibil ca aceasta să se scufunde. Golirea navei de încărcătură nu este posibilă, iar în cazul scufundării există riscul ca aceasta să ajungă pe şenalul navigabil. De cele 1200 de tone de gluten se vor bucura însă peştii din Dunăre, hrăniţi bine şi de porumbul de pe Ada 1.

Detonarea şi spargerea gheţii nu au fost acceptate

Detonarea sau spargerea gheţii de pe Dunăre au fost două dintre soluţiile ce au fost discutate şi analizate în ultimele zile. Dinamitarea, în cele din urmă, nu a fost o variantă agreată din cauză că o detonare locală ar produce pagube însemnate în aval, existând risc de inundaţii, iar pe de altă parte dacă s-ar face această operaţiune, sloiurile de gheaţă nu ar avea unde să curgă. În privinţa spargerii gheţii, un împingător de la Cernavodă a plecat miercuri după-amiază spre Călăraşi, a mers un kilometru, după care s-a împotmolit în gheaţă. N-a avut altă soluţie decât să se întoarcă. Singura soluţie să scăpăm de gheaţa de pe Dunăre este doar topirea lentă o dată cu încălzirea vremii- este soluţia la care au ajuns specialiştii după ce au survolat cu un elicopter al MAI întregul curs al Dunării. Aşa că nu ne rămâne decât să ne rugăm la Dumnezeu să nu avem inundaţii !
 


There is no ads to display, Please add some