Cum trecem podul? – Legat de Călăraşi
Please enter banners and links.
Sunt unul dintre cei care susţin utilitatea construirii unui pod peste Dunăre, între Călăraşi şi Ostrov-Silistra. Motivele sunt diverse, mergând de la conectarea Călăraşiului la culoarele pan-europene de transport şi până la raţiuni de ordin social. Sunt argumente pe care le-am mai prezentat, aşa că voi aborda subiectul din alt unghi.
…Încă de prin anii ’70, când producţia Insulei Mari a Brăilei nu mergea direct la nave, ci în silozurile de pe ”terasă”, uriaşa ”flotă” a camioanelor încărcate cu cereale traversa Dunărea, cu bacuri. Interesul economiei naţionale cerea scăderea costurilor şi a timpilor de transport, prin construirea unui pod. Până când s-a căzut de acord asupra unei soluţii tehnice, România începuse deja să resimtă apăsarea plăţii accelerate a împrumuturilor externe, aşa că proiectul a fost amânat pentru vremuri mai bune.
Întâmplarea a făcut să asist, în anul 1990, la prima întâlnire a conducerii din administraţia judeţeană post-decembristă cu proaspătul preşedinte al ţării, Ion Iliescu. Dornic să se facă plăcut localnicilor, acesta transmisese în avans mesajul că este dispus să acorde sprijin pentru materializarea unui proiect de mare importanţă pentru judeţ. Din lipsă de experienţă, liderii revoluţionari ai judeţului au delegat subalternilor sarcina de a expune proiectul podului şi cererea de sprijin. Această decizie avea să rămână una dintre cele mai mari gafe din istoria locală!
Spre uimirea majorităţii celor prezenţi, la invitaţia preşedintelui a răspuns un funcţionar necunoscut, care, fără vreo mare argumentaţie, a ”mitraliat” cererea de sprijin bugetar pentru construirea podului, trântind abrupt şi o estimare financiară astronomică a necesarului. Asistenţa a îngheţat, şeful statului a scăpat din mână stiloul cu care se pregătea să noteze de câţi bani ar fi nevoie… iar subiectul fost închis ”sine die”. Se spune că funcţionarul, emoţionat de întâlnirea cu „Nr.1”, a expediat subiectul pentru a ”nu-l reţine” pe preşedinte, bulibăşind rău de tot şi suma solicitată! Evident, lucrările la pod nu au început nici până astăzi. Dar dacă acea bine-intenţionată prezentare nu ar fi fost atât de slab pregătită?
Morala acestui episod este valabilă şi pentru tensionata şedinţă de săptămâna trecută a Consliului Local Călăraşi, în care a fost votat acordul ”de principiu” pentru construirea unui pod pe relaţia Călăraşi-Ostrov. Cum ar fi decurs dialogul dacă proiectul ar fi fost prezentat relaxat, tehnic şi economic, cu menţionarea premiselor şi a indicilor justificativi? Fireşte, în faza acordului de principiu nu se impune enunţarea surselor de finanţare externă şi nici vreun grafic de eşalonare anuală a efortului… dar orice detaliu este folositor dacă elimină suspiciuni! Trist este că în dispută s-au angajat două tabere care susţin declarat prioritatea obiectivului ”Pod peste Dunăre”!!! Interesul comunităţii locale este ca părţile să trateze tema cu calm şi consideraţie reciprocă, plasîndu-o în afara contextului electoral şi pornind de la premisa bunelor intenţii.
Să nu uităm un lucru: podurile se fac tocmai pentru a uni oamenii!
There is no ads to display, Please add some